Aviser og medier bringer pt. historien om den smukke svenske kvinde Veronika Larsson. En kvinde som måske slet ikke findes, men som alligevel indtil for nyelig har været anerkendt "personlighed" i forskellige social medier. Falske identiteter og pseudonymer har været brugt i alle tider, men spørgsmålet er her ikke om hvem Veronika Larsson er, men hvad er hun en del af?

En journalist blev interesseret i en svensk blondine

Journalisten Jack Werner fra den svenske avis Metro faldt over en kommentar på den engelske avis The Guardians hjemmeside. Kommentaren var til en artikel om sexchikane på Twitter, og den beskrev, at dette i høj grad også var et problem andre steder på nettet. Alt tydede på, at den var skrevet af en svensk kvinde. Det interessante ved artiklen var at den blev delt vidt og bredt på nettet, hvad der fangede  den svenske journalists interesse. En smuk svensk kvinde slår igennem på nettet med seriøse budskaber. Og dermed startede jagten på Veronika Larsson. En jagt, som Jack Werner gengav i en lang artikel på Metro.se.

Jack Werner lagde ud med kun en oplysning om Veronika Larsson. Hendes profil, som gik under navnet TheIneffableSwede. Direkte oversat noget i stil med 'den ubegribelige svensker', men ineffable er ikke så let at oversætte. Ifølge Oxford Dictionary kan en uddybning af ordet lyde 'too great or extreme to be expressed or described in words'. Jack Werner havde altså at gøre med en svensker, der var umulig at beskrive med ord.  Knap 1.000 hits mødte Jack Werner, da han googlede TheIneffableSwede og tilsat de cirka 3.600 kommentarer, som profilen havde skrevet på The Guardian, så havde han de ingredienser, han skulle bruge til sin historie. Men han kunne ikke få fat i Veronica Larsson.

Ingen kender Veronika

Efter dages research havde Jack Werner fundet en række sociale profiler, som Veronika Larsson havde oprettet på nettet, men der var stadig ikke var skyggen af et telefonnummer, han kunne ringe til. Han fandt Veronika Larsson på Google+, Youtube, Myspace, Second Life og til sidst på hendes egen hjemmeside, som hun havde oprettet på Wix.com. Hendes historie og hendes billeder gik igen de fleste af stederne. Der var for Jack helt klart tale om en meget aktiv person, som dog var så privat at man ikke kunne få fat i hende, lige med det første. Til sidst tjekkede han Veronica lidt grundigere og kunne konstatere at hverken skattemyndigheder, Katedralskolen i Lund eller London School of Economics kunne finde noget på en Veronika Larsson. Her gik det endeligt op for Jack Werner at Veronika Larsson ikke eksisterede som den hun udgav sig for. Hun var opfundet og opdigtet af en anden person. Men hvem havde skrevet de tusindvis af indlæg, lavet en hjemmeside og brugt et enormt antal timer, dage og år på at uploade billeder til de mange profiler overalt på nettet?

Karakterafvigende eller hemmelig agent? 

Efter at historien om Veronica er blevet bragt i diverse mediere, virker det til at personen bag Veronica Larsson, konsekvent og systematisk "likvidere" sin profil og det har naturligvis givet anledning til spekulationer, både i den konspiratoriske og psykiatriske gade, men hvem siger at der ikke er en helt tredje mulighed?

Hvorfor har vi det sådan, at straks der er noget vi ikke forstår, så er der  tale om at personen enten er en karakterafvigende sociopat ,med opmærksomheds søgende drømme eller en del af den amerikanske efterretningstjeneste? - Det kunne jo være, at der var mindst en tredje mulighed. 

Er Veronica Real Life Role Player på vej mod level 1000?

NEWS 4 YOU 2 har konsulteret et sæt af unge mennesker i alderen 15 - 23. De er alle dygtige rigtig dygtige når det handler om at spille forskellige online spil. Vi har spurgt til udviklingen i MMORPG, bedre kendt som (  Massively Multiplayer Online Role Playing Game)  Til denne kategori af spil høre bl.a. de meget kendte online spil WOW (World of Warcraft), Dark Age of Camelot og  Dungeons & Dragons. Det karakteristiske ved disse spil er at de spilles over internettet og ofte med flere tusinde spillere samtidig, samt hvad der ikke er uvæsentligt i denne sammenhæng. Du opbygger din egen karakter og profil, som fx. Kriger, Dværg, Troldmand eller andet.  De unge mennesker, som altså spiller disse spil, har den betragtning at at MMORPG- games har nogle begrænsninger for de virklig dygtige eller en særlig lille gruppe af spillere. Typisk kan du ikke stige til over level 100 og hertil kommer at din karakter (Profil) er begrænset af systemudbyderen. Til gengæld er du hurtigere med i spillet.

Det betyder, at hvis man antager, at Veronica Larsson blot, som en ud af mange, er træt af det traditionelle MMORPG-setup og i stedet har rykket "hendes" arena ud på "Real -Life internettet" og begyndt at spille det man kunne kalde MMORPG-outside. Hvor "hun"  så har opbygget en eller flere "Rollespils-profiler", så kan det også give mening.

MMORPG-Outside: Er fremtidens rollespil med risiko for "rigtig" identitetstab 

Med en "rigtig profil" på diverse sociale medier kan du udgive dig for hvad som helst, ligesom hvis du spiller traditionel MMOPRG, men modsat det traditionelle rollespil så er der ingen systemudbyder begrænsninger, til gengæld tager det længere tid at opbygge en "rigtig profil" og risikoen for at "dø" og miste hele sin identitet, står og falder med "realitets-testen" - Du kan jo ikke gå ud og møde nogen "in Real life" som det hedder, hvis du er en 52 årig mand og udgiver dig for at være Veronica Larsson.

Hele catch-et handler om at overleve længst muligt som den opbyggede profil og få så mange som mulige venner, hits, likes  m.v. uden at nogen opdager at du ikke er Veronika Larsson. - Der er tale om et ekstremt udfordrende rollespil, intellektuelt og spændingsmæssigt, hvor reglerne for at overleve og stige i level er langt skrappere end i de traditionelle MMOPRG-spil. - For her er du så tæt på virkelig at kunne dø identitetsmæssigt, forudsat at du lægger noget personligt i den identitet du har opbygget.  "Og netop derfor likvidere Veronica Larsson hendes profiler verden over, så "hun" kan spille videre i et Game med en anden profil, hvor hun er dronningen og vi andre bønder" udtaler en Gamemaster der ønsker at være anonym og som selv har flere profiler på nettet, der dog ikke kommer op på siden af Veronica. " Hun har, indtil videre, sat en standard for det øverste level i det her game - Hvem kunne ikke godt tænke sig at få artikler i The Guardian, Metro, Danmarks Radio og blive betegnet som berejst, dyb, intelligent og smuk - Virkeligheden er bare, at jeg ikke er en smuk kvinde, men en studerende ved et dansk universitet, der elsker spillet".

Bang - du er død - Tæl til 100 og spil videre uden mig

NEWS 4 YOU 2 har ikke i vores research kunnet afdække hvor udbredt det er at spille MMORPG-outside, men vores kilde fortæller at det er en stadig stigende trend til at "spillet" bevæger sig tætter på "real life"  med "rigtige" profiler og den sammenhæng er der opstået et miljø hvor det er blevet mere legitimt "at afsløre hinanden" uden at karakteren dør for andre en "ham" der har afsløret dig, men det betyder ikke at du ved hvem han er.