Civilsamfundet er mere end fodboldklubber og pensionistforeninger. Civilsamfundet var den del af samfundet der stod for velfærd før vi fik den danske velfærdsmodel og staten tog over. I Københavns Nordvest kvarter kan du møde et eksempel på en institution der er opstået i vor tid fordi velfærdssamfundet ikke favnede bredt nok. Det er noget så unikt som en innovations-børnehave, nej det er mere end det.....

Det er den Dansk-Franske skole og Børnehave som er etableret af Nicolas Guilbert, Iværksætter og ejer af Ange Optimization en virksomhed der befinder sig langt fra velfærdsbranchen og som beskæftiger sig med "forbedringer" inden for bl.a shipping.  Og forbedringer det har velfærdssamfundet brug for.

Finansierede selv start af skole og børnehave

For nogle år siden så behovet Nicolas behovet for en "helt-privat" Skole og børnehave. Både skole og børnehaven blev i flere år drevet for egne midler, men er i dag godkendt som privat børnehave af Københavns kommune og er et unika der skal opleves med sin helt særlige pædagogik. Skole og Børnehave  er her til foråret flyttet fra en baggård Værnedamsvejen, ud i det friske nordvest på Tagensvej 188, hvor de med store lokaler og grønneområder lige bag Bispebjerg Hospital har dannet en lille Fransk-Dansk oase. Det med det franske er ikke et must, udtaler Nicolas "det er børnenes udvikling og vores pædagogiske alternativ der er det væsentlige"

Åbent Hus og besøg af den franske Ambassadør

Der er ingen tvivl om at Nicolas brænder for sit projekt og han og personalet er i fuld gang med at markedsføre deres egen niche - En privat Børnehave og Skole som har et særligt sigte og forståelse for to-sprogede børn og familier.  Markedsføringen er lavpraktisk men effektiv. Åbent Hus en fredag i april, hvor interesserede inviteres til workshops og multi etnisk buffe - Et ikke uvæsentligt trækplaster er den franske Ambassadør som kom og fægtede med en dansk borgmester.Pia Allerslev og den Franske Ambassadør skære for

Duel mellem borgmester og ambassadør

Institutionen ligger lidt tilbagetrukket fra larmen på Tagensvej. På vores vej ind møder vi en mand der står og griller. - Rene hedder han som i Alo, alo (Britisk komedie om Frankrig under besættelsen) Rene guider os ind i bygningen, hvor vi oplever en duel mellem Borgmester Pia Allerslev og den Franske Ambassadør. Fascinerende,  forførende og galant er ambassadøren, da han kaster sig ud i kampen. Men salen oser også af andet end kendiser der krydser klinger. Det er som om vi er gået ind i en lille babylonsk-landsby hvor mange tungemål udtrykkes. Det er en fest - mændene (de fleste er i jakkesæt og med slips) og kvinderne afspejler smukt de mange nationaliteters farver i deres påklædning. - Vi ved det, vi er gæster, os med jeans og kamera  og falder noget uden for, men det betyder ikke noget for her er ro, midt i det etniske virvar. - En ro vi ved selv syn ser og høre om da vi vises rundt af Nicolas, der begejstret fortæller om Skole, Børnehave og pædagogik.

Fri os fra dansk fabriks-pædagogik på dåse

Den danske velfærdsmodel med skoler og børnehaver er fantastisk - vi er begge (de udsendte) produkter af den, men når vi ser til bage er den for snæver og dømmende i sin måde at betragte børn og pædagogik på. Der er ingen frihed til en skævert. Det hele handler om inclusion, når kommunekassen er tom og specialundervisning når der er penge nok. Den Dansk-Franske skole og børnehave er ikke en konkurrent til dansk velfærd, nej den er et alternativ, der hvis kommunerne er mere fleksible fremover og åbner for alternativer som denne lille oase kan give os som borgere et mere diversificeret tilbud end blot "fabriks-rigtig" pædagogik på dåse. - Den form for pædagogik vi blev udsat. En fabriks-pædagogik der altid skulle være i 110 procent overensstemmelse med Danmarks læreforening og BUPL - Så med oplevelsen fra den Dansk-Franske børnehave og skole in mente; Fri vores/jeres børn fra hellige velfærdsmonopoler og give os mere fleksibilitet, i lighed med Den Dansk-Franske Skole og børnehave.

 

Her er der et naturligt forhold til  tålmodighed og sukkerpædagogik