Cubansk kunst, cigarer og rom er begreber der hensætter dig til en mættet blanding af det eksotiske og politiske. For vores indre øje ser vi Fidel Castro, frodige cigarrullende kvinder og gamle amerikanerbiler fra 60-erne og det kan du møde lige midt i København.

Galleri på første sal

Havana kunsthandel er et nyt galleri der ligger på første sal. - Ja du læste rigtigt.   Galleriet ligger på første sal og kunsthandlen bryder dermed den traditionelle forretningsmodel i branchen, hvor et galleri normalt ligger i gadehøjde med store vinduer som gør at forbipasserende kan kigge ind og måske føle sig inspireret.  Men virkeligheden er at Gallerier ofte ligge døde og ubesøgte hen i lange tider. News4You2 har været forbi Havana Kunsthandel og kan klart anbefale at du lægger vejen forbi, ikke mindst fordi koncepter er meget anderledes end andre gallerier i kunstbranchen. 

Kunstenhandlerens blå ocean ligger på Vesterbrograde

Gallerier er, ud over at de rent besøgsmæssigt  ligger øde meget af tiden, forholdsvis dyre at drive. De har som regel Høj husleje på grund af beliggenhed, Høje investerings omkostninger ved indkøb af rigtig og varieret kunst, Høje driftsomkostninger ift personale, der skal holde åbent og tale beleven til kunderne, hvis de en regnvejrsdag skulle forvinde sig ind i galleriet og så har de ofte høje markedsførings omkostninger ifb med receptioner. Det har givet grundlag for en Blue Ocean forretningsmodel for iværksætteren og Cuba entusiasten Rasmus Lindboe.

Blue Ocean er en markedsinnovations metode som vi bl.a. har set ift. cirkus-industrien med fx. circque du soleil eller Wallmands i den gamle cirkusbygning. Principperne ved en blue ocean model er generelt at man reducere i de høje driftsomkostninger og giver kunderne noget de savner. I cirkus industrien savnede man bl.a. ordentlig mad og gode sidepladser frem fra for gamle pop-con til en duft af rovdyr. Det resulterede i, at man reducerede de tårn høje omkostninger til løver og russiske stjerneatleter ved at udskifte dem med cafeborde og en tre retters menu, god vin og relativ billigere, men ligeså god akrobat- og komiker-underholdning.

 

Markeds synergi mellem galleri og grafisk virksomhed

Havana Kunsthandel har et klart præg af blue ocean. Rasmus Lindboe har lejet sig ind hos en grafisk virksomhed, hvor kunsthandlens  showrum  ligger i forlængelse af en grafiske virksomhed (Ad-man). Han har herved reduceret den "høje husleje" og samtidigt sikret sig at folk kommer forbi hans galleri. Modellen betyder nemlig at kunderne hos Ad-man kan gå rundt og nyde Cubansk kunst mens de venter på at blive betjent eller har en forretningsmæssig drøftelse. Der er ingen direkte konkurrence mellem en grafisk virksomhed og en kunsthandel, men deres kundesegmenter ligger ikke så langt fra hinanden at det sabotere forretningen for begge parter. Tværdigtmod kan det give nogle markedsmæssige synegire.  De høje driftsomkostninger til dyrt personale har Havana Kunsthandel ligeledes reduceret kraftigt idet personalet hos Ad-man gerne viser folk ind i Galleriet uden at de dog fungere som "kunstsælgere". Endelig har Rasmus Lindboe reduceret de høje investerings omkostninger ved at fokusere sit kunstindkøb til egen-importeret Cubansk kunst og krydre det med historier om kunstens mange muligheder og umuligheder på Cuba. - Hertil kommer en kunstklubmodel som markedsmæssigt ligger sig imellem det at sælge kunst og det at formidle kunst. Der er ingen tvivl om at iværksætternen Rasmus Lindboe brænder for Cuba og Cubansk kunst, for ud over det rent kommercielle ved at sælge kunsten går 10 % af virksomhedens overskud til kunst-projekter på Cuba - Læs mere om dette på www.havanakunsthandel.dk

Spørgsmålet er om den blue ocean model Rasmus Lindboe har skabt vil slå an og spise sig ind på det ellers "kedelige" kunstmarked - Det vil kun tiden vise, men en ting er sikkert Havana Kunsthandel bryder med branchens normale vaner og det kan du bl.a. selv opleve her d. 14/4 hvor de holder åbent hus på vesterbrograde nr. 15. 1 mellem kl. 13 - 17 og hvor du har mulighed for at få et glas cubansk rom og et påskeæg samtidig med at man nyder rigtig cubansk kunst.

Hvem står bag Havana Kunsthandel?

Rasmus Lindboe har arbejdet som kommunikationschef i flere store virksomheder hvor han igennem 17 år har arbejdet journalistisk med politik/kommunikation/presse/markedsføring. Han er i dag kommunikationschef i Gribskov Kommune og etablerede Havana Kunsthandle i efteråret 2013, efter at have lært spansk. Han fortæller selv, at han besøgte Cuba første gang i 1997 og  gjorde det meste galt. Fløj til Havana og  indlogerede sig på et hotel, som hed noget med ”kommunist”, fordi han troede, at det måtte borge for soliditet, i hvert fald på Cuba. Efter mange år besluttede han sig så for at formidler sjæl og følelse og præsentere cubansk kunst for et større publikum for på den led at åbne andres øjne for den passion, han selv har fundet.