"Opus-Dei: Existence After Religion™ is an atheist-themed game (with no affiliation to the catholic organisation, "Prelatura del Opus Dei") built around the world of philosophy, though no philosophical knowledge is needed to play, as it is a purely strategic card game. The philosophical foundation is however only the beginning, the next steps include expansion sets that explore historical events, politicians, artists, musicians, writers and revolutionaries of all kind." - Sådan skriver den danske udvikler, Dema Games, selv om spillet, der har været sagsøgt af Prælaturet af Det Hellige Kors og Guds Værk, bedre kendt som Opus Dei.

Type: Kortspil

Udgiver: Dema Games

Pris: 249,-

Spillet kan, helt simpelt, beskrives som et udvidet spil Sorteper (dog med en del mere religiøs og filosofisk viden indblandet) hvor man ved hjælp af filosofiske teorier skal forsøge at samle alle de store filosoffer og videnskabsmænd i ens egen verden, imens man skal dømme sine modstander til at herske over de religiøse, fjolserne og deres latterlige tendenser - og det faktum at spillets skaber blev sagsøgt for navnet på spillet, gør det på ingen måde mindre interessant.

Det kan måske lyde afskrækkende i første omgang, at skulle bruge filosofier og teorier til at bygge en verden, men faktisk kræver det ikke nogen viden om sådanne ting, overhovedet. Til gengæld er der en lille mulighed for at lære noget, da alle kortene er udstyret med små historier og forklaringer, så man ikke sidder helt i blinde.

I sidste ende er spillet ikke mere besværligt end uno, og reglerne er da heller ikke specielt komplicerede, hvilket gør at spillet varmt kan anbefales, om man er filosofisk interesseret, eller bare synes det er på tide at få skiftet de gamle spillekort ud med noget der, helt sikkert, kan få en til at rive sig i håret, når paven og hans håndlangere kommer og ødelægger den perfekte verden man er igang med at opbygge.

Selv hvis man ikke er vandt til at spille, er det stadig en glimrende mulighed for at hjælpe manden der besejrede paven med at komme på benene igen, efter en retsag der helt sikkert ville tage pusten, og spillelysten, fra de fleste.